Komorní scéna Aréna připravuje návrat(y)

30. 08. 2021

Přesně za týden ostravská Aréna otevře své dveře divákům a slavnostně zahájí novou divadelní sezónu nazvanou Rok našich návratů! Dramaturgický plán čítá celkem 4 premiéry, přičemž dva tituly budou na českých jevištích uvedeny úplně poprvé.

Konečně také přijde na řadu od loňského podzimu odkládaný Karpatský thriller, jehož česká premiéra se uskuteční už 11. září, a samozřejmě bude k vidění i nejnovější inscenace Shakespearova Macbetha, kterým Aréna své hraní příští týden odstartuje.

Patrně nebude na světě člověk, který by se někdy nechtěl někam vrátit. Zpravidla proto, že mu tam bylo hezky, případně proto, že zašel příliš daleko a začíná ve světě tak trochu bloudit. Vracíme se k lidem, k místům, k uměleckým dílům, k ideálům i k tomu, co začínáme ztrácet. Nad tím, jaké můžou být podoby těchto návratů, se budeme zamýšlet ve čtyřech nových inscenacích,“ rozvádí sjednocující téma sezóny 2021/2022 dramaturg Tomáš Vůjtek.

Prvním titulem bude tragikomedie Komáři britské dramatičky Lucy Kirkwoodové, jejíž premiéra v londýnském Národním divadle v roce 2017 se stala událostí sezony. Autorka ve hře umně propojuje témata jako je současná krize rodiny, v níž se rodiče věnují vlastní kariéře, aniž by si všimli, že pomalu ztrácejí vlastní děti, vědecký pokrok, který posouvá hranice lidského poznání až za hranice běžné představivosti, což nás fascinuje, ale i děsí, nebo internet, na jehož pomoc dennodenně spoléháme, aniž bychom si uvědomovali, že nám velmi snadno může život nejenom ulehčit, ale i pořádně zkomplikovat. V režii umělecké šéfky činohry Divadla F. X. Šaldy v Liberci Kateřiny Duškové se v Aréně už 16. října 2021 odehraje vtipně napsané komorní drama, které se chytře ptá po smyslu naší vlastní existence a po tom, zda jsme ještě schopni navrátit se k elementárním lidským hodnotám.

Nedávný hit londýnského Národního divadla vystřídá česká klasika, jejíž premiéra v roce 1887 na scéně pražského Národního divadla byla přelomovou událostí českých divadelních dějin. Naši furianti, které Ladislav Stroupežnický napsal jako „obraz života v české vesnici“ a v nichž si českého sedláka nijak neidealizoval, i dnes velmi trefně vypovídají o naší národní povaze. Už 15. ledna 2022 tak v režii Petra Svojtky představíme osobitý výklad této divadelní klasiky.

Na jaře se vrátíme k titulu, který jsme plánovali inscenovat už v minulé covidem poznamenané sezóně, a to k satirické hře slavného ruského publicisty a kritika putinovského režimu Viktora Šenderoviče. Pan Ein je řádný občan, který řádně platí daně a o politiku se ani pořádně nezajímá, dokud se politici nezačnou zajímat o něj. Pan Ein a problém požární bezpečnosti je ovlivněn poetikou absurdního divadla a s hořkým humorem zobrazuje zápas jedince s totalitní mocí. Autor vymezil místo děje formulací „kdysi kdesi v Evropě“, což nás naplňuje nadějí, že nemusí jít nutně o nás. V režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího se o tom nepochybně přesvědčíte 9. dubna 2022, kdy hru uvedeme v české premiéře.

Posledním titulem této sezóny bude světová premiéra hry našeho dramaturga Tomáše Vůjtka, v níž se s ironií autorovi vlastní reflektují okolnosti vzniku jediného českého světového humoristického románu, od jehož napsání letos uplyne sto let. Do popředí se ale rovněž dostává Haškův rozporuplný vztah k jeho dvěma manželkám, ale i k ideálům revoluce, kterou v tehdejším Rusku pomáhal prosazovat a před kterou nakonec utekl zpátky do Prahy. Rok našich návratů tak završí domácí tandem Vůjtek – Krejčí, jehož další společnou inscenaci Míťo! Šuro! Jarmilo! aneb Švejkův návrat odpremiérujeme 4. června 2022.

Stejně jako v předcházejících sezónách si i letos mohou diváci Arény pořídit předplatné, které bude v prodeji až do 15. října. Čtyřchodová divadelní hostina je nabízena ve třech variantách, přičemž čítá jak tituly premiérové, tak i ty, které se již nějakou chvíli nacházejí na repertoáru, avšak kvůli covidové pauze se v podstatě jedná o „uleželé novinky“.

 

Premiéry však nejsou jediné novinky, které si Aréna do právě začínající sezóny přichystala. Od konce roku 2020 jsme ve spolupráci s grafickým Studiem Breisky pracovali na nové vizuální koncepci, jejíž první vlaštovkou byl kalendář na rok 2021. Její součástí je nejen nové logo, ale kompletně proměněný vizuální styl založený na kombinaci černé a bílé. Novou podobu po řadě let dostaly i webové stránky divadla a diváci se mohou těšit i na merchandising, který představíme na slavnostním zahájení 6. září.

Současný vizuální styl Arény je inspirován tím, čemu se jako divadlo věnujeme. Rozhodně si nemyslíme, že je svět, ve kterém žijeme, černobílý, ale právě naopak – v tragikomičnosti našich životů najdeme vždy oba póly. I v tom nejtragičtějším příběhu odkrýváme humor (byť je často trpký) a komedie v našem pojetí většinou obsahují hořký podtón. Aréna je navíc divadlem, které nemaluje velkolepé obrazy, ale především vypráví příběhy, k čemuž ona černobílá strohost jednoznačně odkazuje,“ komentuje proměněný vizuál umělecký šéf divadla Ivan Krejčí.

 

Poslední inovací nadcházející sezóny je otevření divadla zahraničnímu publiku, od října totiž budou inscenace her anglickojazyčných autorů uváděny s anglickými titulky. „Ostrava je severomoravská metropole a jen na univerzity sem každoročně přijíždějí desítky zahraničních studentů. Nejen oni si zaslouží příležitost zajít si do divadla, aniž by nutně museli umět česky. Je vlastně trochu s podivem, že budeme prvním činoherním divadlem nejen v Ostravě, ale v celém Moravskoslezském kraji, které jim tuto možnost nabídne,“ doplňuje ředitel Komorní scény Aréna Jakub Tichý.

 

TISKOVÁ ZPRÁVA KE STAŽENÍ

Aréna přivítá diváky v divadle i pod širým nebem

17. 5. 2021

Více jak půlroční divácký půst se konečně chýlí ke konci a ostravská Komorní scéna Aréna s ním skoncuje už v květnu a pro jistotu rovnou na několika frontách. Samozřejmostí je otevření divadla pro diváky, ke kterému dojde premiérou Shakespearova Macbetha.

To jsou ta strašná devadesátá léta…

22. 4. 2021

Přestože se Komorní scéna Aréna v době uzavření divadel vyhýbala on-line uvádění regulérních inscenací ze svého repertoáru, a místo toho se raději věnovala streamování pravidelně připravovaných inscenovaných čtení, rozhodla se učinit mimořádnou výjimku.