Sezóna 24/25

Rok plný krás a ošklivostí     

Krásu a ošklivost zpravidla vnímáme jako vzájemný protiklad. Všichni tak nějak chceme být krásní, ošklivý nechce být nikdo. Jenomže co se včera zdálo být krásné, může být zítra ošklivé. Krása je totiž proměnlivá. Jeden z etymologických výkladů adjektiva ošklivý vychází ze slovesa říci. Původní ř nahradilo š, což znamená, že adjektivum ve své prvotní podobě znělo jako ořklivý. Ořklivý byl ten, kdo byl obříkán, tedy pomlouván a očerňován. Lidské řeči, čili pomluvy, skutečně dokážou člověka v očích jiných lidí dokonale zohyzdit. Oškliví jsme tedy jen díky tomu, že se to o nás říká. A na toto téma jsme si pro vás připravili čtyři tituly, ve kterých krásu a ošklivost nahlížíme z rozličných úhlů, a byť to nejsou pohledy nijak optimistické, přesto věříme, že vás pobaví. Humor totiž k našim inscenacím neodmyslitelně patří, protože je to jediná cesta ke katarzi, kterou dnešní divadlo zná. Smát se znamená lépe věděti a méně se bát. Pojďte se s námi proto zasmát, vážně je čemu.

Sezonu zahájíme satirickou komedií Ošklivec, jejímž autorem je úspěšný  německý dramatik Marius von Mayenburg. Mayenburg otevírá téma ztráty identity ve světě, v němž všichni chtějí být stejně krásní a stejně dokonalí. S humorným nadhledem, ale o to naléhavěji nám předkládá existenciální otázku: Můžeme si zachovat svou tvář, když si necháme zkrášlit obličej? Podobenství na téma lidské krásy a jedinečnosti je natolik hluboké, že nás navzdory vtipným replikám zamrazí ze zrůdnosti světa, který se může stát naší budoucností, pokud v něm už ovšem nežijeme. Naše životy utváří diktát okolí, kterému se dobrovolně podřizujeme, protože se chceme zalíbit. Jsme to ale potom skutečně my a je to skutečně náš život? V režii Pavla Gejguše, který se v Aréně uvedl erotickým „thrillerem“ Zlatý osel, se můžete těšit na chytrou komedii, v níž si svou „krásu“ naši herci dokonale užijí.

Následovat bude slavná hra Bůh masakru, kterou francouzská autorka Yasmina Reza napsala již v roce 2006, ale dodnes je bohužel nepříjemně aktuální. Sama autorka svou vtipnou, krásnou i ošklivou hru přibližuje těmito slovy: „Situace? Zprvu vysoce civilizovaní rodiče se potkávají, aby vyplnili pojistnou listinu, protože jedno dítě ztlouklo druhé. Stačí ale, aby bylo vysloveno jedno nevhodné slovo, a všechno se může zvrhnout, velmi rychle to dospěje k hranici civilizovaného chování, k nemožnosti, anebo – v každém případě – k relativitě všech etických projevů.“ Režisér Petr Svojtka, který se už v Aréně úspěšně zabydlel (Kočka v oreganu, Naši furianti), si pro vás připravil herecky i divácky vděčnou komedii, která je stejně zábavná jako dojemná.

Třetím titulem bude hra Tomáše Vůjtka Tenkrát v Rusku. Jejím tématem je zánik carské říše, který je spojen s působením excentrického „svatého muže“ Grišky Rasputina. Starý režim hyne a z revoluční krve se rodí nový, který však rozhodně není nijak humánní. Rasputin to vše předpověděl, ale ne pro všechny byl důvěryhodným prorokem. Jeho sexuální výstřelky, jimiž vyháněl „ďábla vilnosti“ z lůna vznešených i méně vznešených dam, jej už tehdy proslavily po celé Evropě. Skupina revolučních vyšetřovatelů se snaží „odhalit“ revoluční pravdu o pádu samoděržaví. Zapisovatele jim dělá básník, který naivně věří v dobro revoluce a šťastnou budoucnost Ruska.  Krása revoluce je před jeho očima konfrontována s ošklivostí jejich skutků. V režii Ivana Krejčího zhlédnete další z tragikomických historických fresek, které jsou už pro Arénu typické.

Sezonu uzavře komedie Kamarádky, jejímž autorem je slovenský dramatik Pavol Weiss. Vtipně napsaná hra zobrazuje bez příkras svět mužů a žen, v němž zdaleka vše není ideální. Nevěrný manžel je opečováván oddanou manželkou. Má takhle vypadat manželství? A co vše se dozvíme od nejlepší přítelkyně, když před ní odkryjeme stinné stránky našeho manželského života? Hra o zatrpklých ženách středního věku, které jsou uvězněné ve svých stereotypech a nechtějí vidět pravdu o jejich vztahu (takto ji charakterizoval sám autor), se v bratislavské Astorce stala diváckým hitem. Weiss napsal duchaplnou komedii, která diváka rozesměje, a zároveň ho přiměje k zamyšlení nad tím, jak to v tom manželství a kamarádství vlastně chodí. V režii Ivana Krejčího se můžete těšit na herecký koncert pro dvě herečky a jednoho herce.

Přijďte proto do Arény, abychom se mohli společně zamyslet nad krásou a ošklivostí světa, ve kterém žijeme. V našem komorním prostředí se zamýšlí jedna radost a my vám tu radost rádi dopřejeme.

 

Stávající repertoár sezóny 2024/2025

Ladislav Stroupežnický: Naši furianti | režie: Petr Svojtka

William Shakespeare: Macbeth | režie: Ivan Krejčí

Torben Betts: Kočka v oreganu | režie: Petr Svojtka

Yasmina Reza: Obraz | režie: Vojtěch Štěpánek

Ignát Herrmann, Tomáš Syrovátka: U snědeného krámu | režie: Josef Doležal

Patrick Marber: Na dotek | režie: Jan Holec

Tomáš Vůjtek: Režisér| režie: Ivan Krejčí

Gregory Burke: Gagarinova ulice | režie: Ivan Krejčí

Johanna Kaptein, Tomáš Ložný: Historka o sv. Magdě | režie: Tomáš Loužný

Maxim Gorkij: Děti slunce | režie: André Hübner-Ochodlo

Simon Stone podle Federica Garcíi Lorcy: Yerma | režie: Kateřina Dušková

Pokladna

+420 602 702 120
pokladna@divadloarena.cz

Po – Pá   15.00–18.30
a hodinu před představením.

Pokladní telefonní linka je v provozu ve všední dny od 10.00 do 18.30 a vždy hodinu před představením.

Vstupné

Hlavní scéna

základní – 320 Kč
zlevněné – 240 Kč 
premiéra – 420 Kč
veřejná generálka – 100 Kč

Zlevněné vstupenky si u nás mohou pořídit studenti, senioři, držitelé průkazu ITIC, ZTP a ZTP/P a členové IZS. Na premiérové vstupenky slevu nelze využít.

KOMŮRKA

základní – 100 Kč*

*cena se u jednotlivých akcí může lišit

PROSÍME CHOĎTE VČAS.
Po zahájení představení není možný přístup do hlediště.