Sezóna 22/23

Rok plný doteků

Doteky nás provázejí celý život. Nejprve se nás dotkne porodník, pak maminka a potom už si sáhne kdekdo, pokud mu to dovolíme. A postupně zjišťujeme, že nejde jen o doteky fyzické, ale že se nás dotýká i leccos z toho, co vidíme kolem sebe. A kolikrát je to dotek intenzívnější než ten sebesilnější stisk. Tak nějak to máme s doteky. Jsou něžné, pevné, hřejivé, mrazivé, laskavé, bolestivé, zraňující, konejšivé, silné, slabé, ale hlavně jsou naše. Díky nim totiž poznáváme svět, ve kterém žijeme. A proto jsme se rozhodli, že vám v Aréně pár takových poznávacích doteků zprostředkujeme.

Sezónu otevřeme inscenací Tohle není Višňový sad, v níž dramaturg Tomáš Vůjtek volně spojil do jednoho dramatického celku tři aktovky A. P. Čechova (Labutí píseň, Medvěd, Námluvy). Herec Světlovidov, který právě odehrál své poslední představení a chystá se do hereckého důchodu, se v průběhu divadelního flámu stále více oddává svým vzpomínkám na role, jež ztvárnil, jakož i úvahám nad smyslem života stráveného na divadelních prknech. Nakonec přemluví své kolegy, aby si s ním připomněli jeho dva oblíbené špíly – první o lásce divoké a silné jako medvěd, která si prosadí svou i v domě smutku, a druhý o námluvách, které se zvrtnou v majetkový spor. Humor Antona Pavloviče je jako pohlazení na duši; akorát ta ruka, která hladí, je trošku drsná. Ne, že by se nás Čechov nedotýkal citlivě, ale zároveň nás nijak nešetří. Stejně jako život. V režii Romana Poláka, jehož inscenací Karpatského thrilleru jsme otevírali loňskou sezónu, se můžete těšit na opravdový divácký zážitek.

Druhým titulem bude drama Christophera Hamptona Úplné zatmění (Total Eclipse) zpracovávající skutečný příběh dvou nejslavnějších prokletých básníků, který se ale do školních osnov nejspíš nikdy nedostane. Spokojené manželství Paula Verlaina a jeho ženy Matyldy rázně ukončí příchod mladičkého a svůdného Arthura Rimbauda. Oba básníci se společně vydají na toulky po Evropě, aby poznali jeden druhého i sami sebe. Láska, která je spojuje, je stejně absolutní jako jejich sobectví. Vášnivý milostný vztah, jenž je spaloval po několik let, je pouze utvrdil v poznání, že nemůžou být ani spolu, ani bez sebe. Zoufalá, krutá, a přesto naplněná láska, plná tehdy zakázaných doteků, absintové opojení a zatmění mozku, díky němuž lze překročit i nepřekročitelné. V takových kulisách se odehrává Hamptonova hra z roku 1967, kterou do filmové podoby převedla Agnieszka Hollandová s mladým Leonardem di Capriem jako Rimbaudem v roce 1995. Náš Rimbaud bude neméně okouzlující, a proto si tuto inscenaci v režii André Hübnera-Ochodla, který je v Aréně již stálým hostem, rozhodně nenechte ujít.

Následovat bude slavná hra Patricka Marbera Na dotek (Closer), která v době svého prvního uvedení (1997) vzbudila pohoršení svým námětem i místy dost vulgárním jazykem. Hra zachycuje osudy milostného čtyřúhelníku, který tvoří dermatolog Larry, spisovatel Dan, striptérka Alice a fotografka Anna. Larry i Dan mají postupně intimní vztahy s oběma ženami. Protože hledají tu pravou? Nebo spíš nevědí, co hledají? V striptýzovém klubu, v němž Alice pracuje, se lidé svlékají a všemožně vzrušují, ale je zakázáno, aby se vzájemně dotýkali. Dotek nás spojí s milovanou bytostí, ale v striptýzovém klubu lásku nenajdeme, jen sex. Tahle metafora dokonale vystihuje citovou vyprahlost světa, ve kterém žijeme. Obdobně posmutněle a směšně působí erotický chat, jehož se Dan a Larry účastní. Hra, která dobyla celý svět a dočkala se i kultovního filmového zpracování, dostala od recenzentů výstižný podtitul „Sex, lži a internet“. V režii Jiřího Pokorného, jehož Zabiják Joe se stal diváckým hitem, nás čeká podnětné zamyšlení nad tím, zda jsme vůbec ještě schopni rozpoznat lásku. A pokud ne, zda si ji vůbec zasloužíme.

Posledním titulem bude Režisér, nová hra Tomáše Vůjtka, která je inspirována režiséry, kteří nás svými názory inspirovali k tomu, abychom dělali takové inscenace, jaké děláme. Společně se dotkneme podstaty zázraku, kterému říkáme divadlo. Vysoká poezie uměleckých snů bude v této sarkastické grotesce konfrontována s pokleslou prózou životní reality. Režisér, herci, novináři, diváci, sláva a zmar. Mají režiséři rádi své herce? A pokud ano, mají herci rádi své režiséry? A koho z nich mají rádi novináři? Nikoho? Všechny? A co si s tím má počít chudák divák? Bilanční hra o tom, jak těžké je přenést na jeviště pravdu. V režii našeho režiséra Ivana Krejčího uvidíte opět „pravdu pravdoucí“.

Vážení diváci, věříme, že i nadále zůstanete věrni dobré společnosti, kterou v našem divadle potkáváte už dlouhou řádku let. Bez vás bychom nebyli, a nám se stále ještě být chce. Těšíme se proto na viděnou v sezóně 2022/2023.

dramaturg Tomáš Vůjtek

Stávající repertoár sezóny 2022/2023

Tomáš Vůjtek: Švejkův návrat | režie: Ivan Krejčí

Tomáš Vůjtek: Zápas o generála | režie: Ivan Krejčí (hrajeme v Komůrce)

Viktor Šenderovič: Pan Ein a problém požární bezpečnosti | režie: Ivan Krejčí

Ladislav Stroupežnický: Naši furianti | režie: Petr Svojtka

Lucy Kirkwoodová: Komáři | režie: Kateřina Dušková

William Shakespeare: Macbeth | režie: Ivan Krejčí

Samuel Beckett: Konec hry | režie: Ivan Krejčí

Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Andrzej Wajda: Zločin a trest | režie: André Hübner-Ochodlo

Torben Betts: Kočka v oreganu | režie: Petr Svojtka

Niccolò Machiavelli: Mandragora | režie: Ivan Krejčí

Tracy Letts: Zabiják Joe | režie: Jiří Pokorný

Yasmina Reza: Obraz | režie: Vojtěch Štěpánek

Pokladna

+420 602 702 120
pokladna@divadloarena.cz

Pokladna je po dobu divadelních prázdnin uzavřena až do 21.8.

Individuální požadavky můžete řešit prostřednictvím emailu nebo telefonicky ve všední dny od 10.00 do 15.00.

Vstupné

základní – 290 Kč / Komůrka 260 Kč
zlevněné – 210 Kč / Komůrka 180 Kč
premiéra – 390 Kč / Komůrka – 290 Kč
veřejná generálka – 100 Kč

Zlevněné vstupenky si u nás mohou pořídit studenti, senioři, držitelé průkazu ITIC, ZTP a ZTP/P a členové IZS. Na premiérové vstupenky slevu nelze využít.

PROSÍME CHOĎTE VČAS.
Po zahájení představení není možný přístup do hlediště.