Recenze na Macbetha (i-divadlo.cz)

26. 05. 2021

„První letošní představení v KS Aréna se uskutečnilo teprve v sobotu 22. května, uvedena byla premiéra Shakespearovy tragédie MACBETH v režii uměleckého šéfa Ivana Krejčího.

Slavnostní náladu -konečně divadlo na živo !- navodila i přítomnost hostů, překladatele Martina Hilského a ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Zkontrolovaní a orouškovaní diváci sedící v hledišti v rozestupech byli plni očekávání, jak bude ztvárněn příběh královraha, jeho boje o moc, vzestup a pád. Nakonec byli odměněni vskutku mimořádně silnými dojmy a očistnou katarzí ze spoluprožitého dramatu krvavých vášní.

Inscenace je to temná a chmurná, černočerná. Diváky uvítá jeviště černé jako jáma, jen v popředí leží bílé umyvadlo s ručníkem jako symbol, jehož smysl se brzy vyjeví. I později je na scéně Milana Davida a Martina Šimka jen minimum rekvizit. Atmosféra je laděna nasvícením reflektory různých barev, zatímco jeviště zůstává černé, pouze ve scénách s druhým plánem prosvítá přes závěsy světlé pozadí po obvodu s postavami na čtyřech pohovkách. Kostýmy navržené Martou Roszkopfovou jsou rovněž černé, s ojedinělou bílou na začátku a na konci: taková je róba královny i kožich krále, ten se odlišuje od ostatních vystřiženou korunou. Kontrastem chladné černé a bílé je rudá barva krve, jíž jsou postavy potřísněny. Krve utržené v boji a poté při zločinech, která už z rukou smýt nejde. Dění podkresluje hudba Ondřeje Švandrlíka, ta je výraznější jen při exponovaných scénách.

Děj je soustředěn kolem skotského šlechtice Macbetha, udatného bojovníka odměněného a povýšeného králem Duncanem, poté podníceného k zákeřné královraždě naléháním své ženy a věštbou čarodějnic (ke třem ženštinám přidal Tomáš Vůjtek z Middletonem doplněné verze hry čtvrtou Hekaté, vládkyni temných sil). Už jako král likviduje všechny, kdo mu stojí v cestě, především přítele Banqua, jehož syn má být podle věštby příštím vladařem, neštítí se vraždit ani ženy a děti. Je pronásledován přízraky svých obětí, avšak zprávy o chystané válce proti němu zlehčuje, protože věštbu si vyloží tak, že je neporazitelný. Postupně se od něj skoro všichni odvrátí a královna zešílí. Hrad je podle věštby dobyt „pochodujícím lesem“ a Macbetha dostihne trest z rukou Macduffa, muže „nezrozeného z ženy“.

Role Macbetha patří k těm největším a nejobtížnějším v herecké kariéře Michala Čapky. Jeho hrdina je v boji nelítostný, ale s královraždou váhá, až jej přemůže touha po moci a pak propadne zlu a vrší zločiny. Rozmáchle gestikuluje a výrazně artikuluje, je halasný a horečnatě posedlý jakoby chtěl přehlušit nejistoty a strachy své postavy. Zlomí se až na samém konci pod tíhou poznání porážky. To lady Macbeth Petry Kocmanové je jiný formát, mluví tiše, ale důrazně, chladně, naléhavě a lstivě, je to ztělesněné zlo, které se nezastaví před ničím. Přecení však svou psychickou odolnost, krve na rukou se nemůže zbavit, vytratí se z dění a nakonec jen blouzní v noční košili a sáhne si na život.

Vojtěch Lipina jako Banquo využívá svůj komediální talent, s nímž podbarvuje dramatickou roli Macbethova druha i přízraku mrtvého. Macduff Josefa Kaluži je rovný, přímočarý muž milující rodinu, jejíž ztráta ho hluboce zasáhne, o to rozhodněji pak vystupuje. Král Duncan Vladislava Georgieva je stařec na invalidním vozíku a v papučích, v jeho projevu je cítit už jen setrvačnost unaveného vladaře. (Toto pojetí může být zábavné, avšak zeslabuje a znevažuje postavu). Z dalších postav vyniká Marek Cisovský v proměnách charakteru čtyř menších postav, o těch ostatních hercích lze říci, že přesně plní režijní zadání. Ovšem je třeba ještě zmínit tři zlověstné, krákoravé čarodějnice v přiléhavém saténu, jak je ztělesnily Alena Sasínová-Polarczyk, Renáta Klemensová j.h. a Zuzana Truplová. (Zato jejich velitelka Hecaté, ztělesněná Viktórií Pejkovou, je při jejich konání tak trochu přebytečná.)

MACBETH býval v Ostravě uváděn zřídka, teprve v poslední době častěji, v DPB roku 2007 a v NDM roku 2014. Je to sice hra prokletá a její provedení podle historie často přinášela smůlu i nehody, avšak hororová atmosféra příběhu královraha láká, rezonuje s náladami dneška, kdy jsme svědky bezohledného boje o moc (nejen) u nás. Tvůrci inscenace upravili text a volili temporytmus tak, že hra má dravý spád a napětí nedovolující diváka vydechnout. Tomu odpovídá i bezchybná souhra hereckého souboru. Výsledkem je inscenace v duchu dnešní dynamické doby, z těch dosud uvedených působí nejsilněji.“

 

Milan Líčka, 26.5. 2021, i-divadlo.cz

Karpatský thriller odpremiérován!

12. 9. 2021

Včera večer jsme konečně, takřka po ročních odkladech, odpremiérovali Karpatský thriller! Premiérový večer pro nás jako vždy zachytil Roman Polášek.

Veřejná generálka se dnes nekoná!

10. 9. 2021

Vážení diváci, přestože nás zítra konečně čeká premiéra Karpatského thrilleru, veřejná generální zkouška se dnes dopoledne, jak jste na to běžně zvyklí, nekoná.