Nejslavnější exkurze do pekla v dějinách literatury

10. 01. 2023

Do nového roku 2023 vstupuje Komorní scéna Aréna strhujícím milostným příběhem Arthura Rimbauda a Paula Verlaina. Úplné zatmění (v originále Total eclipse) Christophera Hamptona si pro svou další spolupráci s Arénou vybral polský režisér André Hübner-Ochodlo. Nesmrtelná láska prokletých básníků tak díky němu na prknech Arény znovu ožije už v sobotu 14. ledna v 18.30. 

Sir Christopher Hampton je slavný britský dramatik, scénárista, překladatel a režisér, kterého ani u nás nemusíme zdlouhavě představovat, a to zejména díky jeho filmovým scénářům. Za scénář k filmu Nebezpečné známosti, ve kterém hlavní role ztvárnili John Malkovich a Glenn Closeová, získal v roce 1988 nejvyšší ocenění americké filmové akademie Oscara. Samotnému filmovému scénáři však předcházela divadelní hra a nejinak tomu bylo i v případě Úplného zatmění. Příběhem prokletých básníků se Hampton zabýval už ve svých jedenadvaceti letech a jednalo se o jednu z jeho prvních her vůbec. Světovou premiéru měla v londýnském divadle Royal Court v roce 1967, kde mladý dramatik tehdy zastával pozici dramaturga, valného ohlasu se ovšem tehdy nedočkala. Hampton se naštěstí ke své nepříliš úspěšné hře vrátil po bezmála 30 letech a adaptoval ji do podoby scénáře k filmu Agnieszky Holland, a ten už rozhodně úspěšný byl. Jedním z jeho úspěchů bylo samozřejmě oživení zájmu o hru samotnou ze strany divadel po celém světě a dalším např. obsazení tehdy ještě nepříliš známého mladého herce Leonarda DiCapria do role Arthura Rimbauda. 

 

Vše pomine, jenom my ne.

Jména Arthura Rimbauda a Paula Verlaina známe nejspíš všichni z dob střední školy a ti bystřejší z nás by si snad vzpomněli i na název nějaké z jejich nejslavnějších básní. Jaký byl ovšem skutečný příběh těchto prokletých básníků, který už jsme si v oněch školních lavicích nevyslechli? Láska, která je spojovala, byla stejně absolutní jako jejich sobectví. Vášnivý milostný vztah, který je spaloval po několik let, je pouze utvrzoval v poznání, že nemůžou být ani spolu, ani bez sebe. Jejich zoufalá, krutá, a přesto naplněná láska byla plná tehdy zakázaných doteků, absintového opojení a zatmění mozku, díky němuž překročili i nepřekročitelné. A společně se svými básněmi se tak sami zapsali do dějin. 

 

Existuje sobectví. Existují vztahy založené na vzájemném prospěchu. Existuje samolibost. Ale láska ne. Tu musíme znovu objevit.

Jak by se daly stručně charakterizovat životní osudy těchto básníků? Slovy našeho dramaturga Tomáše Vůjtka: „Šestnáctiletý Rimbaud svede ženatého a měšťácky usedlého Verlaina, aby se společně pokusili stát se ‚vidoucími‘ básníky, kteří znovu objeví lásku, život a snad i poezii. Je to jízda nebezpečná a divoká, která skončí dvěma výstřely z revolveru v bruselském hotelu. Verlaine se bude zbytek života upíjet a šířit kult prokletých básníků, zatímco Rimbaud přestane být vidoucím a začne obchodovat se zbraněmi v Africe. Dva zpackané životy, ale ty básně za to stojí.“ Sama inscenace až takto stručná není, byť se celý příběh odehraje za pouhých 90 minut bez pauzy. O tom, jak žili Verlaine a Rimbaud poté, co od sebe získali úplně všechno, rozešli se a šli dál, se však tolik nedozvíme, protože naše inscenace se zabývá především dvěma roky intenzivního milostného vzplanutí v letech 1871—1873.

 

Hamptonův text je v Ochodlově pojetí silně koncentrovaný a razantně zkrácený, ale zároveň je obohacen o variace na Rimbaudovy básně z pera dramaturga Tomáše Vůjtka. Dalším obohacením je postava Vidoucího, hudebního alter ega Arthura Rimbauda, kterého ztvárňuje hudebník Martin Dytko. Ten živě vytváří kompletní hudební složku, o kterou se postaral skladatel Adam Żuchowski. Zatímco kostýmy Marty Roszkopfové vycházejí z dobové inspirace — tedy až na Rimbauda a později i Verlaina, kteří se záměrně vymykají, scénografie André Hübnera-Ochodla pracuje s výraznou obrazivostí a symboličností.

 

V hlavních rolích se představí Josef Kaluža jakožto Paul Verlaine, jehož „spořádaný manželský život“ naruší šestnáctiletý rebel Arthur Rimbaud v podání Vlastimila Burdy. Verlainovu rodinu doplní Barbora Sedláčková jakožto manželka Matylda a Dana Fialková s Kostasem Zerdaloglu coby její rodiče. Role dalších dobových umělců ztvární Adam Langer a Michal Čapka.

 

Christopher Hampton: Úplné zatmění
Nesnesitelné je jedině to, že nic není nesnesitelné.

Překlad František Fröhlich Režie André Hübner-Ochodlo Dramaturgie a texty písní Tomáš Vůjtek Scéna André Hübner-Ochodlo Kostýmy Marta Roszkopfová Hudba Adam Żuchowski

Hrají Josef Kaluža, Vlastimil Burda, Barbora Sedláčková j.h., Dana Fialková j.h., Kostas Zerdaloglu j.h., Adam Langer, Michal Čapka a Martin Dytko j.h.

Veřejná generálka 13. ledna 2023 od 11.00
Premiéra 14. ledna 2023 od 18.30
Nejbližší reprízy 16., 18. a 27. ledna a 9. a 24. února 2023 od 18.30

Komorní scéna Aréna uvede oceňované drama Historka o sv. Magdě

14. 3. 2024

OSTRAVA, 13. 3. 2024 – Ostravská Komorní scéna Aréna uvede 16. března premiéru činohry Historka o sv. Magdě. Jde o mezinárodně oceňované dílo německé autorky Johanny Kaptein. Uznávaná tvůrkyně rozhlasových a divadelních her, která se věnuje i prozaickým textům, získala za svou prvotinu „Die Geschichte von St. Magda“ v roce 2005 prestižní odborné ocenění v Berlíně (Stückepreis der Schaubühne Berlin). V roce 2006 získala rozhlasová verze cenu Ganz Ohr. V roce 2007 měl text svou činoherní premiéru v Bádenském státním ...

Ostravská Komorní scéna Aréna uvede premiéru dramatu Yerma, excelentního díla Simona Stonea podle Federica Garcíi Lorcy

12. 10. 2023

OSTRAVA, 12. 10. 2023 – Už tuto sobotu budou mít diváci v Ostravě výjimečnou příležitost vidět v premiéře drama Yerma, pod nímž jsou autorsky podepsána hned dvě velká světová jména – uznávaný kosmopolitní činoherní, operní a filmový režisér Simon Stone a fenomén španělské literární a dramatické tvorby 19. a 20. století Federico García Lorca. Stoneovu hru na motivy Lorcova díla uvede Komorní scéna Aréna v sobotu od 18:30 hodin.  Španělské adjektivum „yerma“ v překladu znamená pustá, ale také neúrodná či neplodná. A prá...