V Komorní scéně Aréna se vylíhnou Komáři

14. 10. 2021

V sobotu 16. října se v ostravské Aréně odehraje první premiéra nové sezóny nazvané Rok našich návratů.

Představíme v ní jednu z nejvýraznějších osobností současné britské dramatiky, Lucy Kirkwoodovou, a také režisérku Kateřinu Duškovou, která se díky Komárům poprvé představí nejen v Aréně, ale v Ostravě vůbec.

Hra Komáři (v originále Mosquitoes) měla světovou premiéru v londýnském národním divadle v roce 2017 a nejenže se tehdy stala událostí sezóny, ale dodnes je považována za jeden z nejvýraznějších divadelních textů poslední doby. Vznik hry inicioval Manhattan Theatre Club díky Nadaci Alfreda Sloana, jejímž cílem je iniciovat vznik hodnotných uměleckých děl, která pomůžou bořit stereotypy o světě vědy a techniky, stále ještě přežívající v obecném povědomí. Sama Kirkwoodová ke hře dodává, že pro ni coby vědeckého laika je celá hra především o tom, jak se my sami k vědcům (a tedy k mimořádně inteligentním lidem vůbec) stavíme.

Vědecký pokrok nám na jednu stranu usnadňuje životy, na druhou stranu existuje velké procento lidí, kterým ten samý pokrok nahání obrovský strach, protože pro ně představuje něco neprověřeného a neuchopitelného, a tím i nedůvěryhodného. „Samotné spuštění Velkého hadronového urychlovače v roce 2008 doprovázely katastrofické předpovědi ohlašující možný konec světa a médii šířený iracionální strach tehdy dolehl i na střízlivě uvažující jedince. Nakonec se samozřejmě nic nestalo, ale to vystrašené očekávání toho, co všechno by se stát mohlo, otevřelo další téma hry, kterým je důvěryhodnost dnešního mediálního světa a internetu,“ přibližuje dramaturg Tomáš Vůjtek.

Přestože věda v Komárech hraje zásadní roli, ostatně větší část hry se odehrává ve švýcarské Ženevě, kde sídlí Evropská laboratoř jaderného výzkumu (CERN), hra se soustředí na osudy tří žen a jednoho teenagera, v jejichž životech právě věda sehrává zásadní roli. Karen je slavná emeritní vědkyně, která se podstatně zasloužila o to, že její manžel získal Nobelovu cenu, Alice je její starší dcera, která jako jaderná fyzička Nobelovu cenu jednou možná dostane, Jenny je mladší dcera, která po Nobelovce nijak netouží, protože všechny otázky jí zodpoví Google, kterému bezmezně důvěřuje, a Luke je geniální syn Alice, kterému nečiní problém nabourat se do takřka jakéhokoli počítačového systému, ale jeho znalosti programovacích jazyků mu nijak nepomáhají porozumět svým vrstevníkům.

Právě neschopnost porozumění se ve hře promítá v mnoha rovinách: ať už jde o propast intelektuální, emocionální, generační, genderovou nebo sociální… Sám dramaturg divadla shrnuje připravovaný titul následujícími slovy: „Na půdorysu rodinného dramatu se Kirkwoodové podařilo napsat velmi aktuální hru, která pojmenovává zásadní problémy dnešního světa, a místy dokonce velmi vtipně.“

Diváci se, jak už je v Aréně zvykem, mohou těšit především na divadlo postavené na hercích, v tomto případě především na herečkách, protože v hlavních rolích sester Alice a Jenny se představí Tereza Cisovská a Zuzana Truplová, jejich stárnoucí matku Karen ztvární Alena Sasínová-Polarczyk a zástupce nejmladší generace této rodiny, role mladého Lukea, se ujala nová posila pánské šatny Vlastimil Burda.

Komáry uvedeme v režii Kateřiny Duškové, v překladu Pavla Dominika, dramaturgii Tomáše Vůjtka, ve scéně Pavla Kodedy, kostýmech Romana Šolce a s hudbou Darka Krále poprvé v sobotu 16. října, nejbližší reprízy budou následovat 18., 20. a 27. října a 4. a 23. listopadu, vždy se začátkem v 18.30 hodin.

TISKOVÁ ZPRÁVA KE STAŽENÍ

Nejslavnější exkurze do pekla v dějinách literatury

10. 1. 2023

Do nového roku 2023 vstupuje Komorní scéna Aréna strhujícím milostným příběhem Arthura Rimbauda a Paula Verlaina. Úplné zatmění (v originále Total eclipse) Christophera Hamptona si pro svou další spolupráci s Arénou vybral polský režisér André Hübner-Ochodlo. Nesmrtelná láska prokletých básníků tak díky němu na prknech Arény znovu ožije už v sobotu 14. ledna v 18.30. 

Aréna bude páchat dramatické hříšky Antona Pavloviče

14. 10. 2022

Komorní scéna Aréna uvede 22. října 2022 premiéru čechovovské tragikomedie Tohle není Višňový sad. Sám Anton Pavlovič žádnou hru, která by se odkazovala k jeho poslednímu dramatickému veledílu, samozřejmě nenapsal, a to ani v jakémsi věšteckém prozření přímo pro Arénu. Ještě než však napsal svoje neslavnější celovečerní hry, se kterými se naše divadlo už v minulosti úspěšně popasovalo, věnoval se Čechov neméně úspěšně jednoaktovkám. Svou ranou tvorbu v jednom dopise označil slovy: „Natropil jsem též ...