Recenze na Zločin a trest (Lidové noviny)

29. 06. 2020

„Komorní scéna Aréna představila na sklonku přerušené sezony odloženou premiéru Zločinu a trestu. Jde o jevištní úpravu románu Fjodora Michajloviče Dostojevského, která je dílem Andrzeje Wajdy, inscenaci připravil polský režisér André Hübner-Ochodlo.

Ostravská dramatizace se soustředí především na verbální střety vraha Raskolnikova (Adam Langer) a vyšetřovatele Porfirije (Šimon Krupa). Ve velmi nervní, občas i trochu ukřičené výměně názorů prezentuje mladý pachatel, k jehož odhalení i přiznání vlastně směřuje polodetektivní fabule, také „právo na zločin“ výjimečných jedinců, zvláště když zbaví společnost přebytečných a škodících „vší“.

Porfirij se představuje jako inteligentní, systematicky postupující policista, který vytrvale útočí na Raskolnikovovo svědomí. Od ostatních postav, zanedbaně oděných, odlišuje tohoto zkušeného „dialektika“ také elegantně světlý, okázale švihácký kostým, kterým ho výtvarnice Marta Roszkopfová do jisté míry ironizuje. I když režisér oba herce nutí do vypjaté exprese včetně „absurdních“ pohybových kreací, protagonisté svoje party zvládají víc než čestně, je nutné pochválit také jejich příkladnou dikci, v poslední době na našich jevištích dost zřídka slýchanou.

Scénografické řešení, navržené režisérem, nabízí velkou průhlednou krabici, v níž se sebezpytující viník čas od času spočívá (někdy také Porfirij), občas se nad ní rozvine promítací plátno, na němž lze v dotáčkách spatřit zkrvavené tváře zavražděných žen, lichvářky i její sestry, také jakéhosi děsivě nalíčeného muže, snad ďábla či hlasu svědomí. Promítání provází znepokojivá zvuková stopa, charakterizovaná kvílivým odpichem rockového soundu.

Když se plátno svine, vidíme komůrku prostitutky Soni (přesvědčivá Viktória Pejková), jejíž působení na Raskolnikova má katarzní účinky, ponižovaná mladá žena reprezentuje totiž bolestné vnímání kontrastu mezi dobrem a zlem. V některých scénách lze vidět dost názorně, jakým způsobem je nucena vydělávat si na chléb (roli bizarního sexuálního zákazníka ztvárňuje Vladislav Georgiev).

Vina, přiznání i odpuštění

Wajdova úprava se soustřeďuje vlastně „pouze“ na centrální etické otázky románové předlohy, tedy vinu, její přiznání, pokání, soucit, odpuštění. Zcela například opomíjí důležitou postavu románu Svidrigajlova, běsovskou bytost posedlou pedofilními choutkami. Herci diskurz dramatizace naplňují dostatečně sugestivně, takže občasné fortissimo inscenačních prostředků celkovému dojmu příliš neubírá na naléhavosti. Ve finále s výrazným křesťanským akcentem pak zazní novozákonní příběh o Lazarově vzkříšení, přičemž na promítacím plátně se do sebe choulí obnažený Raskolnikov, pokrytý mrazivým ojíněním.“

Jan Kerbr, Divadelní noviny, 29. 6. 2020

Zahájení sezóny na Kuřím rynku

9. 7. 2024

Aréna se opět vrací na Kuří rynek, aby se společně s vámi 29. a 30. srpna rozloučila s létem pod širým nebem. Letos vás srdečně zveme na reprízu naší divácky oblíbené české klasiky – U snědeného krámu! Vstup na tuto akci je zdarma a k dispozici bude cca 100 míst k sezení (bez možnosti předchozí rezervace), čili kdo dřív přijde, ten sedí. A aby vám zábava lépe ubíhala, spojili jsme se s vyhlášeným koktejlovým barem Modrá myš, ...

Otevírací doba pokladny během letních prázdnin

24. 6. 2024

Vážení diváci, rádi bychom vás informovali, že od úterý 25. června bude pokladna uzavřena. Předplatné na Rok plný krás a ošklivostí a od srpna i lístky na září budete moci pořizovat online u nás na webu, anebo na pobočkách OstravaINFO a Colosseum ticket. Přestože bude pokladna zavřená, i přes léto samozřejmě můžete psát na email pokladna@divadloarena.cz nebo volat na tel. 602 702 120 (od 10 do 15 hod.) a v případě potřeby si domluvit osobní návštěvu (jen prosí...