Reflexe Karpatského thrilleru

13. 09. 2021

„Investigativního novináře na Slovensku mohl v 90. letech dělat jenom masochista. I proto se novinářka Zuna rozhodla pro založení reklamní agentury, aby od politiky měla klid. O politické problémy se začne znovu zajímat až ve chvíli, když jde o život její přítelkyně.“

Ta má totiž v hlavě nádor, ale ve slovenských nemocnicích nejsou dostupné přístroje nutné pro jeho vyšetření. Vinou zmanipulovaných zakázek je mají k dispozici jen vyvolení…

Výchozí situace Karpatského thrilleru chytře zapojí do hry i apolitické diváky, protože trefně vystihuje podstatu toho, proč se část společnosti příliš nezabývá politickými kauzami a korupcí. Pro mnohé jde o složitý problém, který je těžké z pozice všedního života chápat. A nezajímá je až do doby, než se jich začne týkat.

Karpatský thriller zpracovává skutečný příběh, který prožil jeho autor Eugen Gindl. A přestože jsou jeho reálie slovenské, pochopí je bez problémů i kdokoli u nás, pokud nebyl během posledních let v hlubokém kómatu.

Pokud vás bavily filmy jako Příběh kmotra, Gangster Ka nebo si dokonce pomlaskáváte nad politickými dramaty Costy-Gavrase, tohle představení byste rozhodně měli absolvovat. Nejde sice navzdory názvu o napínavý thriller (snad s výjimkou scén na hřbitově), ani o dokumentární drama, jak inscenaci popisují tvůrci. Na to je v ní moc filosofických odboček a málo autenticity.

V příběhu působí daleko přesvědčivěji osobní dramata postav než novinářská část vyprávění plná metafor a symbolů. Proto je Karpatský thriller především divadelní drama, místy tragické, místy tragikomické a až v dalším plánu politické.

Žánrový mix podtrhuje i hudba Vladislava Šarišského, která nabídne třeba hiphopové vsuvky nebo vtipně podbízivou melodii reklamy, ale povětšinou připomíná filmové thrillery. „Režisér Roman Polák potřebuje pracovat s hudbou, která dělá stejně silné gesto, jako je gesto režijní nebo herecké. Jednou během zkoušky vydal z hrdla kvílivý zvuk s tím, že takhle nějak by si to představoval. A z toho jsem vycházel,“ poznamenal k vzniku hudebního podkladu jeho autor.

„Režisér Roman Polák potřebuje pracovat s hudbou, která dělá stejně silné gesto, jako je gesto režijní nebo herecké. Jednou během zkoušky vydal z hrdla kvílivý zvuk s tím, že takhle nějak by si to představoval. A z toho jsem vycházel,“ poznamenal k vzniku hudebního podkladu jeho autor.

I díky tomu tohle představení nabízí svižné drama, které je přehlednější a srozumitelnější než většina současných politických kauz v podání našich médií. Koneckonců i na to je ve hře odkaz, když majitel tištěného média odmítne o kauze informovat s tím, že je příliš složitá na publikování.

Inscenace jinak nabízí obvyklý prémiový servis, na jaký jsou diváci v Aréně zvyklí. Vedle hereckých výkonů, jimž kralují Zuzana Truplová a multipostavový Michal Čapka, jde o jedničkovou práci s rekvizitami. Vrcholem jsou tvarovatelné dveře koupelny, přes ně se snaží pronikat neviditelní démoni postav, svoje kouzlo má ale i telefon použitý coby vodítko novinářů. V tlačítkovém mobilu z devadesátých let se pak možná skrývá odkaz na skutečný název firmy X, o které Eugen Gindl v této hře psal.

Karpatský thriller na divadle i přes některá klišé o zuřivých reportérech působí jako suverénní představení a netrpí obvyklými nedostatky současných českých a slovenských her. Roman Polák jej koneckonců inscenoval se stejným týmem už ve Slovenském národném divadle v roce 2013 a představení tenkrát zasáhlo nejen diváky.

„Podle neověřených informací představitelé slovenské pobočky firmy Siemens tehdy lobovali u generálního ředitele SND za zastavení inscenace. Nechali to být teprve, až když zasáhlo nové vedení z Německa (to původní bylo v té době souzeno za korupci v různých státech světa),“ uvedl k tomu Polák v programu ostravské inscenace.

I proto stojí toto představení za vidění. Jeho hlavním poselstvím není jen to, co se v politických kruzích dělo a děje, ale i sdělení, že divadlo je v určitých ohledech svobodnější než média. A kdoví, třeba se po jeho zhlédnutí začnete zajímat o politické problémy dříve, než se sami setkáte s jejich důsledky.

 

Michal Kliment, 13.09.2021, alive.osu.cz

Předplatné na Rok plný doteků

17. 5. 2022

Protože je nám jasné, že každého se dotýká něco trochu jiného, je jenom na vás, abyste si vybrali kombinaci titulů, která vás osobně uspokojí. Tentokrát vám nabízíme šest typů předplatného a před Vánoci k tomuto výběru přibude i tradiční Novoroční skupina.

Zápas o generála jako groteskně stylizovaný koncert o jeho vzestupu a pádu (i-divadlo.cz)

10. 5. 2022

Nový a ještě komornější prostor KS Aréna nazvaný Komůrka se pro diváky poprvé otevřel inscenací hry Tomáše Vůjtka ZÁPAS O GENERÁLA.