Recenze na Macbetha (lidovky.cz)

14. 11. 2021

Shakespearova Macbetha nastudoval v Komorní scéně Aréna její umělecký šéf Ivan Krejčí. Prokleté hře, jejíž titul se mnozí divadelníci bojí vyslovit, vtiskl dynamickou podobu, přečetl text energicky a řadou interpretačních nápadů překvapil. Velmi prostou, téměř prázdnou scénu oživil nervním svícením a hned zkraje dal najevo, že inscenace se nebude pohybovat v konvenčních mantinelech.

Tři čarodějnice (Renata Klemensová, Alena Sasínová-Polarczyk a Zuzana Truplová) jsou šaramantní dámy v černém, odpudivě nepůsobí ani v nejmenším, tedy když čarují a věští, naopak, stávají se pobavenými glosátorkami dění, které mají tak trochu na svědomí. Uvelebeny v bílých sedačkách a kryty průsvitnou oponou provázejí tragédii o posedlosti mocí poťouchlými připodotknutími, pravda, také – jakoby v zastoupení – realizují vyvraždění Macduffovy rodiny, a to v jemných pohybových náznacích. Jímavou atmosféru zmíněné rodinné tragédie podbarvují neokázalými výkony Tereza Cisovská jako matka a Adam Langer v roli syna, který svůj konec přijímá sice úkorně, leč statečně.

Michal Čapka představuje Macbetha spíš jako fatalistu, výrazně podléhajícímu iracionálním předpovědím, nepůsobí vlastně ani jako padouch, ale spíš hříčka osudu. Když se ve finále dozvídá o pohybu birnamského lesa (tedy neočekávané události, která mu byla předpovězena jako příčina zmaru), není vlastně ani zděšen. Staví se k informaci skoro odevzdaně, navíc celá situace je v dialogu s Markem Cisovským (ten s přehledem ztvárňuje několik postav a spíná je do jediné, průvodcovské figury) pojednána spíš jako hravá, dokonce trochu humorná. Petra Kocmanová vtiskla Macbethově manželce větší mocenskou chtivost, až vášnivě zaťatou, o to rychleji pak její tenze vadne a spěje k šílenství. Přesvědčivě své postavy charakterizují také Vojtěch Lipina (hrdě noblesní Banquo) a Josef Kaluža (krvavou ztrátou své rodiny ztišeně zdrcený Macduff).

Jan Kerbr, 14.11.2021, lidovky.cz

Recenze na Komáry (artikl)

5. 12. 2021

Krize rodiny je stejně záhadná jako vznik vesmíru. Přírodní a technické vědy se stávají často terčem mnoha společenských debat, ale také konspiračních teorií. Kde je vlastně pravda? A lze se jí ve výsledku skutečně dobrat?

Děkujeme!!!

2. 12. 2021

Tímto VELICE DĚKUJEME pánovi, který se jal na dnešním Konci hry bleskově uhasit nenadále vzniklý požár, a byli bychom moc rádi, kdyby se nám přihlásil na email sylvie.vujtkova@divadloarena.cz, abychom jeho duchapřítomnost mohli i odměnit!