Recenze na Komáry (i-divadlo.cz)

24. 10. 2021

Komáři – strhující drama lidí (nejen) spjatých s vědou.

Prvním titulem sezóny v KS Aréna opatřené sloganem Rok našich návratů je hra KOMÁŘI Lucy Kirkwoodové. Důmyslně komponované drama řeší vztahy tří generací jedné rodiny spjaté s vědeckým výzkumem, dotýká se aktuálních poznatků i jejich mediálního zneužívání a přitom odhaluje podstatné problémy současné odcizené a chaotické společnosti. Vážná témata podává chytrou a vtipnou formou, se sympatiemi vůči svým postavám a nakonec nabízí i jiskřičku naděje. Premiéra inscenace v režii Kateřiny Duškové, která se v Ostravě představuje poprvé, se uskutečnila v sobotu 16. října.

Mnoha cenami odměněná britská dramatička a scenáristka Lucy Ann Kirkwoodová (1984) dosud napsala devět her a z nich se na českých scénách objevili zatím jen Komáři. Děj jejích děl často souvisí s politickými či vědeckými událostmi, jako je tomu právě tady. Její postavy mají přímý nebo nepřímý vztah k pokusům na obřím urychlovači LHC, jimiž se experimentální fyzikové snaží dokázat existenci „božské“ částice, Higgsova bosonu, který dává  všem ostatním částicím hmotnost a řád. (A ti komáři? Boson vzniká srážkou paprsků o síle řádově podobné srážce dvou komárů!). Tomu odpovídá i řešení černé scény, kterou obepíná půlkruh vyplněný hadicemi simulujícími systém urychlovače. Většinou však jde o prostředí domácích či venkovních scén situovaných v Anglii a Ženevě mezi lety 2006 a 2008.

Vše se odehrává uvnitř rodiny, střetávají se tu matka, dvě dcery a vnuk. Hlava rodiny Karen, která kdysi místo manžela měla získat Nobelovu cenu, trpí zdravotními potížemi, ale odmítá dcerami nabízenou péči. Starší dcera, racionální Alice pracuje na urychlovači a nerozumí si s nepraktickým sedmnáctiletým synem Lukem. Mladší sestra Jenny, pojišťovací agentka, je ovládána svými city a na začátku i na konci se těší na očekávané dítě. Sestry se mají rády, ale nechápou se, protože -jak Jenny říká- ona je Forrest Gump a sestra Einstein.

Jejich manželé tu nejsou, ten Alicin se léčí na psychiatrii a ten Jennin se odstěhoval, jen Alice má partnera, švýcarského vědce Henriho. Luke žije v digitálním světě, víc si rozumí s tetou než s matkou, školu nesnáší, utíká, chce zpět do Anglie, obdivuje spolužačku Natalii a kvůli ní překročí zákon. Párkrát se tu objeví virtuální postava Boson, představí se jako teoretický fyzik a sděluje publiku informace „které byste nechtěli znát“.

Výrazně charakterizované postavy jsou výzvou hercům. Zdrženlivá Alice Terezy Cisovské je racionální bytost a některé citové stránky jednání nemůže pochopit. Rozumově argumentuje vůči sestřiným názorům, ale k synovi se chová úzkostně až hystericky. V roli Jenny mohla Zuzana Truplová rozvinout nevyrovnaný charakter postavy, miluje i nenávidí, je nejistá, výbušná, ale i pokorná, chápavá a pomocná. Karen Aleny Sasínové-Polarczyk je rezolutní, silná osobnost, k níž mají dcery respekt, málokdy podléhá slabostem a životním traumatům či rozjímá nad chaosem, z něhož jsme vznikli a do něhož míříme.

Vlastimil Burda se v roli Luka změnil k nepoznání, věčně s kulichem a nedbale oblečený, jako pravý nerd se zadrhává v řeči i mimice, žije ve virtuální realitě a těžko chápe okolí, je nepraktický, nepořádný, nesnáší kouření, zato umí vyrobit počítačový vir a ze zvuků spršky rozpadajících se Higgsových částic namíchá pár sférických akordů. Tuto jeho roli si budeme dlouho pamatovat! Natalie Kristýny Panzenberger Krajíčkové se předvádí jako chytrá a protřelá holka, dovede pomoci ale i zlomyslně ublížit. Zdrženlivý a uhlazený francouzský Švýcar Henri Milana Cimeráka má pro členy rodiny pochopení. Viktória Pejková se představuje v roli Heloise, Reportérky a Policistky. Role Bosona je pro Marka Cisovského jako stvořená: studeným světlem nasvětlený nadpozemský zjev, chladný a ironický, věcně referuje o alternativách konce světa a vesmíru, nahlédne i do budoucnosti.

Ve vícevrstvé, složitě komponované hře prolínají vědecké poznatky, jejich mediální ohlasy i zneužití a zmatky současného světa do osudů jedné rodiny, v níž každá postava prožívá vlastní drama a nálada situací se mění jako na houpačce. Brilantně napsané drsné i citlivé dialogy a reflexivní monology jdou vstříc hercům, kteří tu pod vedením zkušené režisérky mohli rozehrát své postavy ve strhujícím provedení. Každá inscenace v KS Aréna je zpravidla pozoruhodná, avšak tato nabízí skutečně mimořádný zážitek.

Milan Líčka, 24.10. 2021, i-divadlo.cz

Předplatné na Rok plný doteků

17. 5. 2022

Protože je nám jasné, že každého se dotýká něco trochu jiného, je jenom na vás, abyste si vybrali kombinaci titulů, která vás osobně uspokojí. Tentokrát vám nabízíme šest typů předplatného a před Vánoci k tomuto výběru přibude i tradiční Novoroční skupina.

Zápas o generála jako groteskně stylizovaný koncert o jeho vzestupu a pádu (i-divadlo.cz)

10. 5. 2022

Nový a ještě komornější prostor KS Aréna nazvaný Komůrka se pro diváky poprvé otevřel inscenací hry Tomáše Vůjtka ZÁPAS O GENERÁLA.