Pavel Gejguš o Zlatém oslovi

15. 10. 2019

O chystané adaptaci původně antického románu Zlatý osel, která má premiéru 26. října, jsme si povídali s jejím režisérem Pavlem Gejgušem. Pavel Gejguš je absolventem režie brněnské JAMU, v současnosti spolupracuje se Studiem G nebo Divadlem loutek Ostrava.
 Je také dramaturgem nového ostravského divadelního festivalu Offenzíva. Známe ho jako dřívějšího uměleckého šéfa Staré arény, odkud má také s adaptacemi literárních textů zkušenosti.

 

Co jsou úskalí takového materiálu a co pro režii Zlatého osla funguje?

Adaptace literárních děl na divadle mám rád. Při převodu na jeviště vždy záleží, jakým způsobem byla uchopena dramatizace textu. U Zlatého osla se hojně pracuje s vypravěčstvím, zůstalo zde tedy hodně původní literatury. Literatura dokáže být velmi rychlá v tom, že jednou větou nás dokáže přenést na jiné místo, rychle přetočit čas, či obratně změnit atmosféru scény. Úskalím, ale zároveň i výjimečným principem, u Zlatého osla tedy je, že pro divadlo není snadné držet s rychlým tokem literatury tempo. Proto je potřeba brát text často jako hlavní „postavu“ a nechat jednání na mluveném slově, naopak se uskromnit v rozehrávání dramatické situace, na kterou jsme zvyklí z klasické činohry.

 

V inscenaci se prolíná mnoho příběhů. Většinu herců postupně uvidíme ve třech i čtyřech rolích. Co je spojující linka a jakými režijními postupy ji udržet?

Tmelem je právě slovo a vypravěč, také však mocná hudba i výtvarno, ale především téma, ke kterému vše směřuje. Je to průřez lidskou společností, všemi společenskými patry, všemi neřestmi a společenskými nešvary. To, co vidíme, je někdy groteskní, jindy děsivé. Na konci se však rozprostírá katarzní prozření.

 

Jde o první inscenaci sezóny, která se jmenuje Rok rozmarných her. Čím je pro vás Zlatý osel rozmarný a kde je v něm ten háček, který obvykle divákům Arény zmrazí úsměv na rtech?

Osel je velmi rozmarný. Je erotický, hororový, opulentní i mystický a směje se lidské malosti. Zmrazení by se na konci dostavit mělo, ale neprozrazujme. Ať se to raději diváci dozvědí na vlastní oči.

Pro nemoc v souboru rušíme DĚTI SLUNCE

28. 3. 2024

Velice se omlouváme všem divákům, kteří mají zakoupené vstupenky na 28. března na inscenaci DĚTI SLUNCE. Představení jsme nuceni pro nemoc v souboru ZRUŠIT. O další postupu vás budeme informovat. Vstupenky je možné vrátit či vyměnit, avšak nejpozději do 15. dubna 2024. Kvůli vrácení nemusíte k nám na pokladnu chodit osobně, stačí napsat email na adresu pokladna@divadloarena.cz a přiložit fotku/sken vašich vstupenek a připsat číslo účtu, kam chcete peníze vrátit / vybrat si jiný termín př...

Historka o sv. Magdě jako přerývaný hovor žen

18. 3. 2024

Novou inscenací v divadle Komorní scéna Aréna je německé drama HISTORKA O SV. MAGDĚ Johanny Kaptein (1974), autorky řady oceněných dramat, rozhlasových her a próz. Text jejího debutu je rozepsán do replik beze jmen, takže v ní může vystupovat různý počet žen, ale i mužů. V Aréně slyšíme hlasy čtyř hereček v programu označených číslo jedna až číslo čtyři, doprovázených přítomností baletky, z jejichž mnohohlasého a navzájem přerušovaného proudu dialogů se skládá vyprá...