Recenze na Komiks (i-divadlo.cz)

08. 11. 2018

„První premiérou sezóny KS Aréna charakterizované sloganem Rok rozkvetlých mandragor je černá a absurdní komedie Viliama Klimáčka KOMIKS těžící z prvků popkultury. Text původně vycházel roku 2003 jako komiks na pokračování a je podkladem pro hru tvořenou šesti mikrokomediemi různých žánrů.

Je tu absurdní mikrodrama, erotická konverzačka, psychiatrická přednáška, dialog náctiletých, parodie opery a psychiatrická groteska. Setkáváme se v ní s postavami vyšinutými z bezbřehé svobody a rozvratu hodnot v konzumní době. Premiéra inscenace režírované Tomášem Dianiškou, jejíž ráz naznačuje podtitul „Máte už svého psychiatra?“ měla premiéra 27. října.

Průvodcem děje je bavič (Vojtěch Lipina), jehož každý výstup končí fiaskem. V epizodě TUNEL se převtělí do lékaře pohotovosti přivolaného přesycenými manželi (Šimon Krupa a Zuzana Truplová), kteří touží zakusit klinickou smrt. V epizodě PÉČKO se tatáž dvojice aktérů snaží natočit domácí porno a vyrušuje je při tom jejich dcera (Kristýna Krajíčková). V epizodě MANGA japonský psychiatr (Vojtěch Lipina) vysvětluje před tabulí vliv komiksu na vznik schizofrenie. V epizodě ZKOUŠKA se mladík (Jan Chudý) předvádí před holkou (Kristýna Krajíčková) a spolu plánují loupežné přepadení ženy a zbití bezdomovce. V epizodě PŘEHÁŇKY, parodii opery, surfuje dívka (Tereza Cisovská) po TV kanálech, po úderu blesku z obrazovky vystoupí dr.Aaron Black (Jan Chudý) a slíbí jí splnit každé přání. Děj kruhově uzavírá epizoda RODINA, kde se sejdou u stolu všechny postavy a vůči otci-muži s roztříštěným vědomím (Šimon Krupa) zaujímají různé postoje, nejistotu rozptýlí až psychiatr (Vojtěch Lipina), při tom se osvětlí i souvislosti naznačené v předchozím ději.

Viliam Klimáček (1958) patří mezi nejproduktivnější a nejhranější slovenské dramatiky, s jeho tvorbou jsme se mohli už seznámit na scéně DPB a NDM. Stoupající režisérské hvězdě Tomáši Dianiškovi (1984) KOMIKS skvěle vyhovuje, zaměřuje se totiž na inscenování her obdobného žánru. (Své schopnosti nám ještě předvede v chystaných inscenacích v DPB a Staré Aréně). Text přeložil do češtiny a jednotlivé epizody spojil do kaleidoskopicky hýřivého leporela, které se odvíjí kolem otáčivého trojhranu na scéně navržené Janem Terebou, přičemž se hraje nejen na jevišti, ale i na můstku nad ním, kde se v pravou chvíli objeví panda a hráč na bicí. Expresivní tvary a barvitost popkultury vystihují kostýmy i nápadné paruky Lenky Odvárkové, zdůrazňují ji i kreativní proměny nasvícení a dynamická hudba Sebastiana Langa.

Dialogy prostoupené černým i absurdním humorem zpravidla ústí do překvapivé pointy a jsou výzvou k rozvinutí komediálního potenciálu každého z herců. Největší proměnlivost poloh v mužské části obsazení předvádí Vojtěch Lipina, hlasově, mimicky i gesticky přesvědčivý jako ztrémovaný bavič, roztřešený profesorský popleta i věcný, trochu cynický lékař. Šimon Krupa zaujme jako domýšlivý pozérský zbohatlík, papučový podnikavec i psychicky narušený muž, nepřehlédnutelný Jan Chudý je stejně přesvědčivý jako bohorovný týnejdžr i ďábelský svůdce. Múzou komedie políbená Zuzana Truplová je schopna se k nepoznání proměnit ze znuděné paničky do domácí puťky, Kristýna Krajíčková je tu jednou jako rodiče přehlížející dcera, pak živelná, provokující holka, nakonec se převtělí do agresivní halucinace. Tereza Cisovská přesně ztělesňuje typ snivé naivky schopné udělat cokoli, aby prožila aspoň chvilku slávy.

Kaskáda mikrokomedií KOMIKS se ukázala být právě tou látkou, na níž se mohou herci -k rozjaření publika- naplno vyřádit a dokonale odreagovat. Výstřední, třeštivě zábavné příběhy o vyšinutých lidech lze vnímat i jako satirickou komedii, groteskní obraz současné společnosti plné těch, kteří nevědí, co si počít sami se sebou a jak naložit se svobodou bez hranic. A tak horečně hledají náhražky životní náplně v konzumu všeho druhu – v honbě za extrémními zážitky, ve zvěcnělém sexu, pokleslé kultuře, nesmyslném násilí, ve snaze stát se celebritou. Kdo by se z toho všeho nakonec nezbláznil?!“

Milan Líčka, i-divadlo.cz, 8. 11. 2018

Hra Režisér je poctou divadlu a poklonou jeho legendárnímu tvůrci

25. 5. 2023

Poslední premiérou sezóny v KS Aréna je nová hra dramaturga Tomáše Vůjtka REŽISÉR, která je poctou divadlu, jaké se zde dělá, a odhaluje tvrdé usilování skrývající se za každou inscenací. Navíc je poklonou Josefu Janíkovi, dlouholetému ostravskému režisérovi, jakémusi guru zdejších divadelníků, od jehož smrti letos uplynulo deset let. Premiéra se uskutečnila v režii Ivana Krejčího dne 20.května. Hraje se na černé scéně, po obvodu na pozadí jsou načrtnuty bílé oblouky ...

Komorní scéně Aréna se v Režisérovi podařilo zhmotnit divadelního génia loci

22. 5. 2023

Autorsko-režijní tandem Tomáš Vůjtek a Ivan Krejčí je podepsán pod další skvostnou inscenací, která má v sobě neskutečnou hloubku lidského bytí a zároveň křehkost umělecké duše. Inscenace byla uvedena v premiéře v sobotu 20. května. Společně s Martou Roszkopfovou vytvořili střípek ze života režiséra, do kterého dokázali vměstnat celistvou škálu jednoho uměleckého cítění. Jméno pana režiséra Josefa Janíka vyslovují ostravští divadelníci až s posvátnou úctou. Jeho inscenace jsou legendární, ...