Hamlet

William Shakespeare

Člověk může chytit rybu na červa, který snědl krále a sníst rybu, která snědla toho červa.
20.2. 2010
6.6. 2014
William Shakespeare
Martin Hilský
Milan David
Ivan Krejčí
Lucie Loosová
Vladislav Georgiev
Tomáš Vůjtek
Števo Capko
Vojtěch Orenič
Marek Tichý
Ivan Petrák
Kamila Holaňová
Hamlet - Videoukázka

Kulisy Shakespearova Hamleta sice nejsou prvoplánově krvavé, ale vražedná tíha Hamletova údělu nakonec i tak způsobí všeobecnou zkázu. Zkaženost dánského dvora je vyjádřena mnohem sofistikovaněji, ale o jeho pravé podstatě málokdo pochybuje. Dokonce i ti, kteří jej mají chránit, vědí, že „je něco shnilého ve státě dánském“. Reflexe této skutečnosti vede hlavní aktéry dramatu k promluvám s metafyzickým přesahem, jak je tomu u Claudiovy modlitby z třetího dějství tragédie:

V prodejných proudech prohnilého světa
za zlato zločin promění se v právo
a za úplatek zakoupit lze zákon. Tam nahoře to ale naplatí.
Tam nelze švindlovat, tam naše skutky
se zjevují, jak jsou, tam vydáni
jsme tváří v tvář a do zubů svých vin.

( III. 3. 57-63)

Její spřízněnost s Hamletovým nejslavnějším monologem je do očí bijící:

Neboť kdo vydržel by kopance
a výsměch doby, aroganci mocných,
průtahy soudů, znesvěcenou lásku,
nadutost úřadů a ústrky,
co slušnost věčně sklízí od lumpů,
když pouhá dýka srovnala by účty
a byl by klid?

(III. 1. 70-76)

Toto Hamletovo „Být nebo nebýt“ významově souvisí s verši Shakespearova 66. sonetu:

Znaven tím vším, já chci jen smrt a klid,
jen nevidět, jak žebrá poctivec,
jak pýchou dme se pouhý parazit,
jak pokřiví se každá čistá věc,
jak trapně září pozlátko všech poct,
jak dívčí cudnost brutálně rve chtíč,
jak sprostota se sápe na slušnost,
jak blbost na schopné si bere bič,
jak umění je pořád služkou mocných,
jak hloupost zpupně chytrým poroučí,
jak prostá pravda je všem prostě pro smích,
jak zlo se dobru chechtá do očí.
Znaven tím vším, já umřel bych tak rád,
jen nemuset tu tebe zanechat. 

16
17
18
19
20
25
154
27
403
406
23
28
30
31
13
95
Znovu to věčné hledání Hamlet v provedení ostravské Komorní scény Aréna neprovokuje a není ani vymykajícím se experimentem. Zůstává u pokorné interpretace Shakespearovy tragédie, a přesto má v sobě dráždivost, která po představení...
8
Hamlet
Jiří P. Kříž
PRÁVO
V ostravské Aréně zázračně objevili, co dánského prince šlechtilo, ale i proklelo za slovy Jiří P.Kříž Ostravská Aréna nepatří k největším divadlům na Moravě, aspoň prostorem a počtem míst. Přesto si v překladu Martina...
4
Hamlet
3.2.2012
Rozhovor s prof. Martinem Hilským Nedávno jste byl oceněn Medailí Za zásluhy a Státní cenou za literaturu a překladatelské dílo, jste i čestným členem Řádu britského impéria. Tohle vše jsou ceny z nejvyšších, které se však udělují jen několikrát...
140
Hamlet
20.4.2010
Tatjana Lazorčáková zhlédla inscenaci našeho Hamleta a její názor si můžete přečíst.   Dramaturg Tomáš Vůjtek zvolil pro nastudování Shakespearovy tragédie dynamický překlad Martina Hilského a režisér Ivan Krejčí se soustředil na obraz světa v krizi,...
49
Hamlet
19.3.2010
Dlouho očekávaná premiéra Hamleta je úspěšně za námi a nás těší, že představení je na dlouhou dobu dopředu beznadějně vyprodáno. K inscenaci se proto vracíme krátkým rozhovorem s naším Hamletem, který na otázky odpovídá filozoficky lapidárně a se skromností...
8
Hamlet
18.3.2010
Na serveru ostravablog. cz vyšla recenze na naší inscenaci Hamleta. Pokud máte zájem, přečtěte si ji a porovnejte s vlastním zážitkem z našeho představení.   Hra o dánském princi, který rozvažuje, zda nečinně žít v zločinné a prolhané společnosti,...
17
Hamlet
5.3.2010
úryvek:   Hamlet v podání ostravské Komorní scény Aréna a v režijním pojetí Ivana Krejčího se snaží být potvrzením vlastní věčnosti této hry. Ta spočívá ve věčnosti lidských slabostí, charakterových a povahových vlastností člověka, které se v lidstvu...
35
Hamlet
7
Hamlet