Pension pro svobodné pány

Sean O´Casey

Nikdy si nevoďte na pokoj dámskou návštěvu, může se stát, že nebude chtít odejít. Poučná variace na věčné téma
4.5. 2008
24.5. 2017
Sean O´Casey
Jiří Krejčík
Ivan Krejčí
Vlastík Šmída
Tomáš Vůjtek
Marta Roszkopfová
Števo Capko
Kamila Holaňová
Lukáš Šveda
Pension pro svobodné pány - Videoukázka

Sean O´Casey (Seán Ó Cathasaigh, 30.3. 1880 – 18. 9. 1964)

Narodil se v Dublinu v protestantské rodině jako John Casey. V šesti letech mu zemřel otec a rodinná finanční situace se náhle zhoršila natolik, že důvěrně poznal prostředí chudinských čtvrtí severního Dublinu, které se později stalo i dějištěm jeho her. Od dětství trpěl vážnou oční chorobou, která mu znesnadňovala školní vzdělání, a celý život měl obavy z úplného oslepnutí. Ve čtrnácti mu nezbylo, než aby se začal živit jako dělník, což ovlivnilo i jeho politické názory. Přes sympatie k socialistickému hnutí, které mělo mezi irskými dělníky mnoho přívrženců, dospěl až k ideálům komunismu, byť neortodoxně pojatým. Podle O´Caseyho byl totiž komunistou každý, kdo se dokázal plně obětovat pro společnost, tedy v jistém smyslu i Ježíš Kristus. Křesťanská výchova se tak u něj harmonicky snoubila s životními zkušenostmi z dublinské ulice.V pětadvaceti se začal učit irsky a byl také činným i v irském národním hnutí. Jeho prvotina The Shadow of a Gunman (Stín střelce) se prosadila na jevišti dublinského národního divadla (Abbey Theatre) v roce 1923 a umožnila mu, aby se psaní věnoval profesionálně. Baladický příběh o chudém básníkovi, který je milovanou dívkou mylně pokládán za hrdinu IRA, pak na téže scéně o rok později následovala hra, líčící občanské nepokoje z roku 1922, Juno And The Paycock (Juno a páv). Plodnou spolupráci mezi divadlem a dramatikem poté ukončila tragikomedie The Plough and the Stars (Pluh a hvězdy), v níž je s ironií vykresleno protianglické velikonoční povstání v roce 1916. Hra vyvolala výtržnosti v hledišti, neboť pro irské nacionalisty byl autorův pohled na osvobozenecký boj nepřijatelný. Hru rovněž odsoudil i vůdce národního hnutí, básník William Butler Yeats, který pak v roce 1929 z pozice ředitele divadla odmítl čtvrtou O´Caseyho hru, protiválečné drama The Silver Tassie ( Stříbrný pohár). V té době už ale O´Casey žil v Anglii, kde našel svůj druhý domov. Zde se jeho dramatická tvorba obohatila o nové žánry, mimo jiné i o komedie, které zřetelně inklinují k frašce, díky nimž je O´Casey znám i u nás. Jednou z nich je právě Pension pro svobodné pány.

Jiří Krejčík (26.6. 1918)

Jeden z nejvýznamnějších českých filmových režisérů vstoupil do dějin naší kinematografie v roce 1947 snímkem Týden v tichém domě, natočeným na motivy povídek Jana Nerudy. V jeho bohaté filmografii není nouze o tituly, které si dodnes uchovaly zájem diváků i přízeň kritiky. Nepochybně mezi ně patří Vyšší princip (1960), Svatba jako řemen (1967), Božská Ema (1979) a dnes již legendární Pension pro svobodné pány (1967). Ve filmu se prosadil i jako herec, sice v epizodních, zato nezapomenutelných rolích ( nenasytný řezník ve Slavnostech sněženek a kardiolog Stárek v Pelíšcích). Jako divadelní režisér je spjat především s Činoherním klubem, kde vytvořil nezapomenutelnou inscenaci Pensionu pro svobodné pány.

Pension pro svobodné pány

V roce 1933 odmítl vydavatel vytisknout povídku I Wanna Woman ( Chci ženskou), kterou O ̀Casey poslal do časopisu Time and Tide. Pojednávala o muži, který vyhledá prostitutku, a toto téma bylo zhodnoceno jako mravně závadné. Nic nepomohly ani intervence W.B. Yeatse, povídka otištěna nebyla. Po sedmnácti letech se k ní O΄ Casey vrátil a vznikla tak „penziónová“ fraška Bedtime Story. Jiří Krejčík pak tuto frašku osobitě upravil a pod názvem Pension pro svobodné pány ji široko daleko proslavil, hlavně díky své filmové adaptaci z roku 1967. Původně však vznikal Pension jako televizní film a na jeho základě pak vznikla také slavná inscenace v Činoherním klubu (1965 a 1975) , která se zde hrála neuvěřitelných šestnáct let.

Smích je nejcennějším darem božím

16
154
31
27
25
23
309
364
Penzion pro svobodné pány na scéně Arény pobaví Ostrava - Třeskutá komedie Seana O´Caseyho, upravená filmovým režisérem Jiřím Krejčíkem, se stala předlohou pro nejnovější premiéru ostravské Komorní scény Aréna. Příběh...
10
Pension pro svobodné pány
25.11.2013
Reportáž Tomáše Vzorka ze slavnostní 100. reprízy Penzionu pro svobodné pány, která se odehrála v pátek 22. listopadu 2013 za účasti České televize a byla premiérově vysílána v nedělních (24.11. 2013) Událostech v kultuře: http://www.ceskatelev...
306
Pension pro svobodné pány
20.11.2013
Vážení diváci, Komorní scéna Aréna má důvod k oslavě. Legendární inscenace Pensionu pro svobodné pány se v plné síle dožívá své 100. reprízy.   Inscenace měla premiéru před pěti a půl lety a od té doby se stala diváckým hitem repertoáru. Nejen proto,...
304
Pension pro svobodné pány
4.11.2009
Osudová návštěva rozpustilé a proradné Andělky znamená pro noblesního genlemana Bertíka zkázu gigantických rozměrů. Střet s podnikavou dívkou rozcupuje celý tichý svět pokrytectví. Zoufalý pan Mulligan bude podroben životní zkoušce, je však vyzbrojen zdvořilostí...
45
Pension pro svobodné pány
6.10.2009
Úryvek z recenze: Inscenace má výborný začátek, na kterém se podepsala pohybová spolupráce Števa Capka a hudba Vlastíka Šmídy. Taneční pohyb herců na hudební podklad v rytmu tanga má patřičný humor, dobře uvádí diváka do atmosféry doby, společenského...
34
Pension pro svobodné pány
14
Pension pro svobodné pány