Komiks v režii Tomáše Dianišky nás baví už rok

7. 10. 2019

Autor, herec a režisér Tomáš Dianiška působí v Divadle Pod Palmovkou, spolupracuje s pražskými alternativními scénami jako MeetFactory nebo A Studio Rubín a je spoluzakladatelem, dvorním dramatikem, režisérem i hercem undergroundového a punkového Divadla F. X. Kalby, které stálo u zrodu Studia PalmOFF. Pro Komorní scénu Aréna přeložil a režíroval trošku bláznivou hru slovenského autora Viliama Klimáčka Komiks.

 

V této ztřeštěné sérii mikrodramat, na které se mohou herci vyřádit a výborně se u ní baví publikum, teď hraje naše nová herecká posila Viktória Pejková. Proto jste dnes v Ostravě?

Je to tak, jen jsem tady tentokrát opravdu na chvilku, ráno na zkoušku a pak zpátky do Prahy, kde dnes večer ještě hraju v divadle. Ale minule, když jsem tady byl na oprašovačce, což bylo někdy v září, jsem zůstal i přes noc. Večer jsme si vyrazili s lidma ze souboru, je to vždycky velmi přátelská návštěva. Těším se, až na Komiks někdy zase zajdu. Teď vypadá, že je v dobré kondici. Je to nazkoušené, herci si to pamatují, ale ne jako stroječek. Ono nejde o nějaký psychologický realismus, jsou to stylizované postavy a herci se na nich můžou vyblbnout. Myslím, že je to bavilo i dneska na zkoušce. Viktorie roli v Komiksu nastudovala z textu i videa a diváka čeká výborně zahrané divadlo, přestože to každá z těch holek hraje nějak jinak. Každá má prostě jiný naturel, tempo, rytmus. S tím se ale v divadle počítá vždycky, každá do toho přinese něco jiného.

 

Říkáte, že se hned vracíte do Prahy, čím tam teď v divadle nejvíc žijete?

V Divadle pod Palmovkou jsme měli v pondělí premiéru hry Bezruký Frantík, hrajeme ji na malé scéně, která je tak pro 80 lidí. Je to skutečný příběh o takovém českém Forestu Gumpovi, který se narodil na začátku minulého století bez rukou. Náš kolega ho hraje po celou dobu představení (dvě hodiny bez pauzy!) se staženýma rukama za zády, na tom neopren, tílko, kostým. Kvůli role se naučil různé fígle jenom nohama. Tak to je náš nejnovější projekt, na kterém jsme pracovali a byla to celkem zábava.

 

V průběhu zkoušky se nedala jen tak přejít zpráva o úmrtí Karla Gotta. Tato výrazná osobnost české kultury je zvěčněná i jako postava v jedné z vašich her.

Postava Karla Gotta je ve hře Pusťte Donu k maturitě, hráli jsme ji tady letos na festivalu Dream Factory. No to musíme vyřešit, jak to uděláme. Postavu na scéně postřelí do krku Brandon Walsh a Karel zjistí, že bude muset do konce života zpívat na playback. Tak to jsem zvědavej, jak to předěláme tu scénu, nebo jestli to někoho neurazí. Až do krve.

 

Připravila Michaela Davidová

Říjnová repríza Komiksu je v pátek 18. 10. v 18.30

vstupenky zde

 

 

 

26.10.2018
Co vás přivedlo na jeviště? Působíte spíš jako typ na nějaké pořádné chlapské zaměstnání… „Původně jsem chtěl být kytarista, chodil jsem dlouho na lidušku, ale těsně před nástupem na konzervatoř jsem se přihlásil i k Albertovi Čubovi do dramaťáku. Na konzervatoř...
676
Komiks
22.10.2018
 Proč jste šel coby Slovák studovat na DAMU? A mluvíte vůbec ještě někdy slovensky? „Hej, hovorím, ale iba s rodinou. A to je tak jednou za rok. (smích) Ale mám v Praze sestru, se kterou se aspoň občas potkávám. Já jsem dělal přijímačky na všechny školy,...
674
Komiks
22.10.2018
Do Ostravy vstoupila multifunkční osobnost současného českého divadla, herec, dramatik a režisér Tomáš Dianiška a s ním do Komorní scény Aréna žánr sitkomu.   Ač je Komorní scéna Aréna známa především jako klasické herecké divadlo situací, s první premiérou...
675
Komiks
Komiks v režii Tomáše Dianišky nás baví už rok